Tuesday, February 8, 2011

Tak Salah nak Memimpin?

 Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamualaikum and Salam 1 Dunia.
"Pemimpin yang berjaya bukannya seseorang yang mempunyai ramai pengikut, tetapi seorang pemimpin yang mempunyai ramai penentang dan berjaya membawa tampuk pimpinannya dengan cemerlang"

Maksud:
Hurm...agak sukar untuk difahami...tapi memang benar..kalau kita mempunyai ramai pengikut, takkan ada cabaran dalam tampuk pimpinan tersebut. sebagai contoh, kalau pemimpin tu nak buat keputusan ke, nak kemukakan cadangan ke, takkan ramai yang membantah. kalau kira undi, memang dialah yang menang..sebab? dah name pon ramai pengikut, mestila ramai yang sokong.so, pemimpin yang ade ciri2 ramai pengikut ni, dorang takkan berjaya dan senang nak buat silap. yela!!cakap sikit, orang pecaya..kalau dia tipu pon, ramai lagi still pecaya..kan3...tapi, kalau pemimpin tu ramai penentang, memang dia ni kurang bernasib baik sikit la..sebab kena lalu jalan yang payah nak ladi pemimpin especially dalam malaysia ni..besenya yang xramai pengikut akan kalah pada pilihanraya. so, xde peluang la nak jadi pemimpin. tapi, kalau dia terus putus asa, memang bukan ciri2 pemimpin yang cemerlang. tapi kalau dia dah kalah dalam suatu pertandingan, tapi dia still xnak kalah, haaa..yang ni memang gua respect derr! beselah..hero slalu kalah first2..haha..
so, kalau dia dah kalah, dengan keadaan yang xramai pengikut, dia still berjuang sampai dia menang, yang ni memang betol2 kental..aku teringin nak jadik camni..tapi still xleh terima hakikat kekalahan..so, dengan keadaan ramai yang menentang, dan seseorang tu mampu membuktikan yang dia benar, dia adalah pemimpin terbaik!contoh?kalau dalam mengemukakan pendapat, dan berdepan plak ngan pendapat orang yang ramai penyokong, korang agak2 sape yang menang kalau kira undi?sendiri mau hengat la kan..tapi kalau sesorang tu rasa dia benar dan idea dia berhak diterima, dia akan berjuang sampai la orang terima buah fikiran dia..haaa..bukan stakat jaguh kampung, motosikal jaguh pon aku boleh bagi..haha...

kenapa lately aku suke cakap tentang pemimpin?haaa...lately kan byk pilihanraya2 yang berlangsung..
so, kita sebagai pemilih ni kenalah bijak..jangang pilih ikut suka..sape bagi aku singgit, aku undi dia..owh...!!!noonnonono..rasuah tu yek...walaupun singgit, dosanya tetap sama dengan rasuah juta3 ringgit..xberbaloi2...same jugak kalau kita mencuri..walau sposen, dosa still same ngan korang rompak bank..tinggal lagi kalau curik sposen, xkena dakwa kat mahkamah..tapi mungkin akan ada kes kot pasni..manelah taw kan..k lah..sendiri mau hengat la yek yang mane baik, yang mane buruk!
adio amigos~

No comments: