Saturday, February 19, 2011

Arak Vs Alcohol!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Assalamualaikum dan Salam 1 Dunia.

  Actually, aku sedikit berbelah bagi nak keluarkan entry ni. For time being, aku rasa this is the most heaviest topic that I need to discuss on. Tengok 2.berat x berat hati aku, sampaikan gunakan most ngan heaviest skali gus. Meh sini, duk dendiam nak ceghiter. Actually, malam semalam aku keluar makan dengan kawan2 aku. Tengah2 syok lepak, sambil baca metro, aku ade terbaca something yang menarik. Tentang alcohol. “Alcohol Tetap Haram”. Hurm..lebih kurang camtu la tajuk dia. Dalam segmen Variasi ke, Sisip.. aku tak ingat dah. Yang terlintas kat hati aku 1. This must be relate to arak. Okeh. So, aku pon mula discuss ngan kawan2 aku tentang isu tu. Dan aku keluarkan entry ni untuk lontarkan pendapat dan pandangan aku yang tak seberapa nak dipandang nih. 


First of all, let we discuss on what is the meaning of alcohol and arak. Actually aku xtaw arak dalam bahasa inggeris ni hape. Wine, beers and spirits are types of arak. So, bagi aku arak adalah something liquid yang contain alcohol with a certain composition in it. Normally arak ni dibuat melalui fermentation atau penapaian. And what is alcohol? Alcohol is a type of chemical that containing a hydroxyl bonding in it. This kind of group we called it functional group. Haaa..kan dah keluar istilah2 kimia kat situ. Damn! Hahaha.. nak senang ceghite la ye, alcohol ni sejenis bahan kimia yang diklasifikasikan sebagai organic compound. Actually, arak dengan alcohol adalah berbeza. Alcohol adalah bahan kimia manakala arak pula minuman yang mengandungi alcohol which mean there’re another portion of other chemical in it. Sebab itu kita panggil arak ni minuman beralcohol. Persamaan kedua2 bahan tersebut ialah both of them are chemical. 

Dalam islam, arak merupakan sesuatu yang haram dari segi hukum. Telah dijelaskan dalam al-quran tentang bahaya arak dan judi. Ramai antara kita pada zaman sekarang ni confuse tentang 2 benda ni iaitu arak dan alcohol. Dan bagi aku, kedua2nya berbeza. Sebagai contoh, individu A minum alcohol sebotol manakala individu B minum arak sebotol. Apa akan jadi pada kedua2 individu tersebut. Dan pada pandangan aku, individu A mungkin akan mati tapi individu B mungkin akan mabuk. *sape2 doctor, sila betulkan kalau aku salah*. Kenapa si A boleh mati? Sebab alcohol merupakan sesuatu yang merbahaya kepada manusia. Tapi arak hanya memabukkan. Sebab itu islam mengharamkan umatnya meminum arak. Apa yang ada dalam arak? Yang ni aku xsure. Tapi yang pasti arak mengandungi alcohol. Tapi still ada campuran bahan2 kimia yang lain dan campuran inilah yang mampu memabukkan si peminum arak. Alcohol pulak kalau ikut chemistry, mengandungi unsur2 carbon (C), hydrogen (H) dan oxygen (H). 
 
Penggunaan alcohol pulak sangat meluas. Dalam chemical proses, alcohol sangat penting especially dalam food industries. Selain tu, alcohol jugak digunakan dalam perubatan. Kepada kaum laki yang dah bersunat tu, mase korang bersunat tu, doctor gunakan alcohol la tak nak bagi korang rasa sakit. Yang pompuan pulak, kalau yang pernah beranak bukan normal atau secara sesarean/caesarean tuh, doctor inject alcohol la tak bagi korang rasa sakit mase perut dibelah. Selain tu, kalau sape2 yang suke mewangi/ melaram nak pegi kerje/kelas tuh, dan tiap2 pagi hampir sebotol perfume dipakai tuh, ha,,korang pakai alcohol la tu. Dalam perfume 2 ada alcohol. That’s perfumes ada rasa sejuk2 dan cepat kering. Dan itu adalah sifat2 alcohol which is senang meruap. Haa..kalau alcohol tu haram, jangan pakai perfumes, jangan mintak kena bius sebab alcohol 2 haram. Hahaha..sakit weh nak jahit luka xkena bius. Seriously! Walaupun aku xpernah kena..hehehe... 

Okeh. Dulu ada orang membahaskan penggunaan perfume yang beralcohol untuk dibawa solat which mean pakai perfume yang ada alcohol kat pakaian yang nak digunakan untuk bersolat. Actually, aku pernah tanya ustaz aku pasal ni dan dia jawab, ‘tolong bagi saya satu hadis tentang pengharaman alcohol?’ Aku pon cakap la ayat quran yang cakap tentang haram arak dan judi. Then dia tanya aku balik, ‘ada disebut alcohol?’ Dalam al-quran disebut arak, bukan alcohol. So, aku pon terdiam jela. Pastu dalam masakan pulak, kan orang2 barat suka gunakan arak dalam masakan mereka kan. Nak bagi sedap la kunun2nya. Kalau iku pengetahuan kimia aku, once alcohol masuk dalam makanan yang sedang dimasak, it tends to vaporize. So, alcohol yang ada dalam arak tadi dah jadi wap/vapour. So, yang tinggal kandungan2 arak yang lain such as gliserin/glycerine  and so on. So, kalau ikut logic pon, sape2 makan makanan yang dicampur wine tu, xdela sampai mabuk pon. Tapi sebab dia gunakan arak, so tetap haram la kan. 

Tak nak dah taip panjang2..nanti penat pulak korang nak baca. So, moral of the story, alcohol adalah berbeza dengan arak. Tapi, camni la lagi senang. Kalau kita tak pasti akan status sesuatu benda either it is haram or halal, just ambil langkah berjaga2 dengan menjauhi perkara2 tersebut. Itulah langkah yang paling selamat. 

*Ni just pendapat aku sebagai seorang student yang ada sikit ilmu tentang chemical ni. Kalau ada part yang mane salah, sila betulkan. Aku tak kisah.

4 comments:

JUNKO-EL-HIDA said...

Opss..lupa or x lupa tahun lepas majlig agama dah haramkan vaniger..Salah satu bnda yg uat makanan jd sedap yang fungsi dia lebih kurang macam cuka,asam jawa..hihihi

Dda Ly said...

so true..:)

singgah dr IR...salam kenal..
rajin2 jengah la blog saye k..:)

http://laydie-dda.blogspot.com

Mr.Eye said...

junko:
haa..thanks for the info..
actually, susah nak terangkan hujah dalm blog.sebab takot nnti disalah tafsirkan.. ;)

Mr.Eye said...

Dda Ly:
thanks and salam kenal jugak..
insya allah akn menjengah jika berkesempatan. ;)