Tuesday, January 11, 2011

Tak salah nk freehair+seksi!

Salam alaik...
wah2..jgn refer tajuk jek..
baca entry ni sampai habes..
baru anda taw pe maksud disebalik title entry nih...
sgt berat nk tulis entry ni..sbb?tajuk berkaitan agama..
risau nt kang disalahtafsirkan...tp ME kuatkan diri dan pemahaman..
dengan harapan dpt membantu mereka2 yang sedikit terpesong dengan hukum Allah...
terkejut beruk ME bile terbaca beberapa entry tentang seorang muslim yang mempertikaikan hukum hakam Allah iaitu tuntutan menutup aurat..berani!tapi xkena tempat...pndai!tapi xde akai!
fenomena seperti ini membuktikan bahawa rendah moral rakyat segelintir remaja malaysia..
kenapa ini berlaku?kegagalan institusi rumahtangga..mungkin..kurangnya didikan agama merupakan salah satu faktor dan penyumbang terbesar utk kejadian seperti ini...
mungkin agak ketinggalan utk ME mengulas lebih lanjut tentang perkara ini..
tetapi sebagai seorang muslim, ME terasa terpanggil utk menjelaskan beberapa perkara berkenaan isu penutupan aurat ini...

beliau ada ilmu, tetapi disalahtafsirkan..ME akan menjawab kepada persoalan yang ditimbulkan oleh saudari ini iaitu 
"Kenapa Zulaikha bernafsu kepada nabi Yusuf?"
ini adalah Zulaikha merupakan seorang*saya ulang..SEORANG..wanita!ini bermakna Zulaikha adalah manusia biasa seperti kita yang dilengkapi dengan nafsu, dan bukannya malaikat...di dalam Al-quran, penerangan kisah Nabi Yusuf a.s dengan Zulaikha bukannya bertemakan nafsu semata2, malah menceritakan tentang keagungan ciptaan Allah iaitu Yusuf yang tidak dapat digambarkan kekacakan dan kecantikan paras baginda..kisah ini juga memberi ikhtibar bahawa sebaik2 manusia sememangnya senang untuk ditundukkan kepada nafsu dan cinta sejati antara Zulaikha dan Nabi Yusuf...maka, kenapa tidak diambil itu sebagai pengajaran untuk dipraktikkaa dalam kehidupan seharian?kenapa perlu untuk mencari alasan dan pengajaran yang tidak tepat untuk melepaskan diri dalam tuntutan agama yang sememangnya tidak akan terkecuali?

"Bukankah itu bermakna lelaki juga patut memakai tudung atau purdah"...
Allah menuntut umatnya menutup aurat dengan sempurna..telah ditetapkan untuk lelaki dan wanita batasan aurat masing2...kita ambil contoh lah saranan beliau ni which mean lelaki pon patut pakai tudung dan purdah..
ini bermakna semua muslim diwajibkan memakai tudung tidak kira jantina...boleh x anda bezakan antara yang mana lelaki dan yang mana wanita dalam keadaan semua bertudung lebih2 lagi berpurdah..?cuba bayangkan david beckham pakai tudung, tengah lari2 kat tengah2 padang kejar bola?errrr...horror dowh! kenapa wanita lebih dituntun utk memakai tudung ?kerana bukan sahaj rambut wanita adalah aurat, malah bahagian dada wanita juga adalah aurat...memakai tudung bukan semata2 untuk menutup bahagian rambut, malah bahagian dada kerana bahagian ini merupakan salah satu daya tarikan wanita terhadap lelaki di mana boleh menimbulkan perasaan ghairah...
okeh..nk senang fhm, ME bg contoh..korang kaum hawa teruja x tgk david beckham xpakai tudung?kalo dia pakai baju+suar pnjg (which mean tutup aurat la kan), ghairah xrasanya?x kan!!
okeh..utk lelaki pulak..korang teruja xtgk arits2 wanita xpakai tudung dengan bahagian dadanya yang terdedah?for sure la kan!tok imam pon terangkat kopiah woi tgk tali bra terselit kt bahu!ish3!

apa yang boleh ME katakan, saudari di atas masih boleh diselamatkan dengan mengemukakan hujah2 yang tepat dan bernas..cuma mengikut pemerhatian ME, daripada komen2 tersebut, tiada seorang pon yang memberikan hujah2 yang boleh menolak/menyangkal pendapat beliau...mereka lebih kpd menghentam tindakannya tanpa hujah2 yang bernas...sekiranya diperhatikan secara halus, tujuan beliau adalah untk membahaskan isu ini walaupun kita yang patuh kpd ajaran islam tahu bahawa tidak perlu dibahaskan lagi...ini menyedarkan ME bahawa sikap kita, umat islam zaman sekarang menerima sesuatu yang disampaikan secara bulat2...sebolehnya, kita mendalami sesuatu perkara yang disampaikan agar senang untuk kita berhujah bila berhadapan dengan situasi seperti ini..nampak simple, tapi complicated..

sbg contoh, sekiranya ditanya kenapa anda memeluk islam?ramai akan jwb sebab saya dilahirkan dalam keluarga islam...dengan jwpn sedemikian, maka mereka2 yang tidak dilahirkan dalam islam akan beranggapan bahawa islam hanya untuk orang islam..dengan erti kata lain mereka yang tidak dilahirkan dalam islam tidak boleh memeluk islam..so, situasi2 seperti inilah yang kita kena fikirkan dan ambil pengajaran dari segi positif...

di sini lah ternyata silapnya beliau di mana tidak percaya akan Qada' dan Qadar Allah...sebagai umat islam, kita wajib beriman kepada rukun islam dan iman...memang tiada paksaan dalam beragama..tapi once anda diisytiharkan islam, anda WAJIB patuh kepada rukun islam dan iman...

so, pesanan ME kpd saudari tersebut *kalau dia terbaca entry ni la kan*, better bertaubat la before terlambat..kepada kita yang muslim sejati, fahamlah apa itu islam sedalam-dalamnya agar dapat mengatasi situasi2 seperti ini dengan mudah..Allah sentiasa membuka pintu taubat untuk hamba2Nya...

so, berbalik kpd tajuk entry, Tak Salah nk Freehair dan seksi sekiranya:
1.anda bukan islam!orang kafir, lantak ler korang..kubor masing2 kan..tapi kite yang islam ni, jgn plak anggap ni rezki yek..pndangan mata perlu dijaga especially laki...

2.untuk tatapan suami/isteri anda shj!as i mentioned dlm entry before this, dalam kelambu xkesah la nk pkai cmne pon..yang penting utk suami/isteri anda jek keh! (18SX skit)

3.anda bukan manusia!kalo hang 2 hanjeng ke, kucheng ke, lantak p la xnk pakai baju pon..hade ak kesah?

bagi ME, perlu ke nk seksi2?nk dedah sane sini..?orang laki,jgn lah cri pasangn yang dh biasa seksi..knape?yela..korang xterasa ke bile psangan korang jd tatapan orang lain...xde beza..jd pasangan ke,xjd pasangan ke, tetap boleh tatap..so, pilih la mereka2 yang ekslusif di mana mereka simpan harta2 karun hanya untuk tatapan si suami..once di khalayak ramai, orang xleh tgk sikit pon.u got my point?okeh!good!
p/s lagi: ME bukannya ustaz!hanya seorang hamba yang lemah..so, kalo ada mane2 part yang salah, sila tegur k..ME masih dlm proses melengkapkan diri dengan ilmu Allah..

penat menaip..ngntok pon dh hilang..nk blogwalking jap..nite!

Credit to: Mr.Izamir Ridzwan's blog.(source of photos) thanks!

12 comments:

MOH KEMBARA said...

Salam Yob Mata, selamat berkenalan. Diskusi yg panjang dan mantop. Tima kasih menyiarkan entry ni. Semoga menjadi peringatan pd teman!

Izamir Ridzwan said...

ok.. i dont mind as long as u give me backlink

Mr.Eye said...

Moh Kembara:
wsalam...slmt berkenalan jugak..
panjang 2 iye la kot...
kalo mantop 2, tidok le yob..
bese2 je..ambe pon perlu byk lagi kena blajo..heeee~ ;)

IR:
okeh...thanks~ ;)

alexa yussida said...

astaghfirullahalazim...
mngucap panjang saya baca dr atas smpai bawah...satu je saya doa,smoga hidayah mngetuk hati cik tersebut dan kita smua juga...

org yg cuba untuk menolak suruhan Allah akan cuba mencari pelbagai alasan tp jgn lpe..kita ni hamba je..kuat mana kita nih?oksigen Allah kasi pon kita tak mampu nak bayar...tlg la insaf kejadian diri.

sicomot-comel said...

Great entry =D

kesian pulak rasenye dekat pmpn tu..
Siapakah mak bapak dia..?
Parents dorang tahu tak ank mereka dah jadi mcm ni..?
Or dorang pown same je..?
huk3

Mr.Eye said...

cik alexa:
kita hanya mampu berdoa je...
moga2 beliau yang berkenaan bertaubat sebelum terlambat...actually, dalam keadaan beliau, sy kire beliau perlukan bimbingan utk meyakinkan bahawa suruhan Allah itu wajib dilaksanakan...kemungkinan kehilangan tempat utk merujuk adalah salah 1 sebab... ;)

sicomot-comel:
great?biase2 saje...
bukan niat nk memalukan...
tapi hny utk sedarkn diri sendiri yang kwn2 yang lain...tentang parents 2, kite bersangka baik sajela..hanya Allah yang tahu sebab dan musabab nya... ;)

♥ AMOYELLA said...

astargfirullahalazim....ada juga org begini yakin.

semoga Allah memberikannya kesedaran.

hujah yang mantap!

Mr.Eye said...

amoyella:
dalam dunia, pelbgai jenis manusia yang ada...tapi kita jgnlah tergolong dalam golongan yang negatif...sekadar pendapat dari hati, xleh nk dikatakan mantap lg sb sy masih belajar... ;)

Finie Ramos said...

wah..dasyat jg komen fesbuk ppuan tu aa..mm, klu kita mberikn penerangan hukum2 islam hny dgn mgunakan ayat "krn Allah suda wajibkn" mmg lah hujah kita agak lemah sb zman moden skg ni manusia suda maju n pndai pusing2 cerita...

sdangkn pada asasnya smua yg Allah wajibkn itu adalah brdasarkn fakta2 sains yg bukan sahaja wajib utk muslim ttp wajib utk smua manusia..

contohnya; knp wanita msti pkai tudung slain dpd seruan Allah~ Krna; rambut itu adalah mahkota wanita..wanita suka smpan rmbut pnjg..dgn tudung, ia akn melindungi rambut dr debu2 pncemaran n sinaran matahari yg bleh mrosakn rambut..

knp kita msti puasa? krna puasa itu adalah utk membantu proses pencucian perut n pbuangn toksik2 dlm lapisan perut manusia..skaligus mberikn rehat utk perut dr trus mproses...

knp kita msti solat mgikut langkah2 yg telah dtetapkn itu?knp xduduk n btafakur shj n kenapa msti 5waktu sehari dgn bilangan yg bebeza? krna stiap langkah2 dlm solat itu umpama senaman utk merenggangkn otot2..bil yg bbeza dlm stiap solat adlah krna ia dikira mgikut kekerapan otot kita bekerja dlm stiap tempoh waktu itu..5x sehari adlah krna tubuh kta mmerlukn senaman yg cukup dlm shari..

btl tk? ini skdar utk dkongsikn bsma..jd, jika anda mahu mberikn hujah2 mgenai kewajipan Allah sbnarnya stiap kewajipan itu ada fakta2 sains kesihatan dsbaliknya...

Alhamdulillah, sy telah bjaya mnarik mnat brapa non-muslim utk mplajari islam dgn kongsian2 pngetahuan sy yg sedikit ini kpd mreka..mari la kita ramai2 mbuat kaji selidik mengenai Ilmu Islam yg luas ini.. ^_^

Mr.Eye said...

Finie Ramos:
salam persahabtan...
hurm..yes!that's true..
orang zaman skang ni rmai yang layak digelarkan islam ikut-ikutan...xramai yang boleh berhujah bile berdepan dgn situasi2 mcm ni..bukan sy nk bangga diri, sedangkan sy sendiri pon kdg2 boleh dikatakan mcm ni jugak...tp dengan adanya kesedaran, barulah mampu utk buat perubahan...and Alhamdulillah, sy skang dh sedar akn kepentingan hujah2 yang bernas utk mempertahankan islam...thank sebab sudi kongsi pendapat anda.. ;)

badrul said...

x salah buke semua put tut...as long kpd yg berhak kan........

Mr.Eye said...

Mr.Badrul:
yup..pada yang berhak sahaja..tapi zaman skang manusia lebih suke memberikan hak sepenuhnya walaupun belum dimiliki..that's the reality...
moga mendapat kesedaran sebelum terlambat... ;)